fredag 21 februari 2014

Lägg trägolv i Lundby dockskåp DIY beskrivning

Ett hyfsat enkelt sätt att sätta personlig prägel på sitt Lundby hus är att lägga
nytt golv. Man kan använda sig av en rad olika material. Dekorplast, filt,
tapet, scrapbookingpapper, egna mönster som man skrivit ut på datorn,
mosaik, eller trägolv. Jag tänkte visa hur jag gjort för att lägga just trägolv
i sonens Lundbyvilla.

Glasspinnarna har jag köpt på ÖoB, tror jag betalade 14:90/100 pinnar. Till hela huset
har jag använt nästan 4 förpackningar, det går betydligt mer än man tror!

Jag började med att klippa bort de rundade ändarna. Du behöver en bra sax eller
tång till detta. Använder du sax, ta för giver att du inte kommer att kunna använda den
till mycket annat efteråt :) Min funkar numera på trä och papper men är värdelös i tyg
och klarar inte av att klippa av en sytråd... Men till trä är den toppen!


Klipp sedan några av pinnarna i varierande längder för ett snyggare och mer naturligt trägolv.
På vissa ställen i huset klistrade jag fast ett cardstock i samma storlek som rummet
för att enkelt kunna ta bort eller ändra på golvet om något skulle gå fel.



På övervåningen gick jag lite ifrån denna princip, då jag fått in tekniken.
Sedan är det bara att börja limma. Jag använde Karlssons klister.


 Det är inte lätt att bestämma tapeter men ett smart knep är att använda sig av sina scrappapper för att bestämma färg/mönster. När du vet vilka färger och vilken stil du är ute efter kan du börja leta tapet,
papper, eller skriva ut egna mönster. Mer om mina tapetval kommer senare!


För att mer naturtroget golv spikade jag små hål i brädorna för att simulera spikhål. 


 Dags att måla! 3 lager färg med vanlig vit snickerifärg + torktid. När detta var torrt lackade jag 
hela golvet med vattenbaserat lack för ett mer hållbart och glansigt resultat.





Är det någon mer än mig som håller på att renovera Lundby hus eller dockskåp?

2 kommentarer:

  1. Men herregud människa, du är ju helt otrolig!! Så himla fint, blir imponerad att du lyckats med ett sånt projekt med fyra barn hemma :) Tur iallafall att man kunde köpa glasspinnar på Öb så slapp du äta 400 glassar för att få golvet klart ;) Ha en fortsatt bra helg! kram Elin/elinochalva

    SvaraRadera
  2. Angelica svensson12 april 2014 kl. 11:28

    Jag håller med ovanstående kommentar! jag har precis börjat min renovering av ett hus jag hittat på loppis, (mycket dåligt skick!!) kommer absolut att använda din hjälp med golvet då jag inte alls visste hur jag skulle få till trä-känslan alls! TACK! =)
    Angelicsvensson på instagram mamma till tre härliga ungar =)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...