måndag 8 juni 2015

Läskande melontzatziki till sommarens grillfester

Ni vet det där ögonblicket när man står och försöker hitta på något gott och kreativt att skapa av den ekande kylen. När det slår en att testa göra en tzatziki på melon istället för gurka! Efter en snabb Googlesökning insåg jag att det faktiskt finns något som heter just vattenmelontzatziki.

Självklart var jag tvungen att testa. Jag gjorde dock om receptet något så här kommer min variant.

Vattenmelontzatziki
2dl Turkisk mezeyoghurt
2 dl vattenmelon i små kuber
1 lime skalet + en halv pressad lime
3 små vitlöksklyftor
1 msk honung
Svartpeppar
Salt

Blanda ihop alla ingredienser och låt stå i kylen ett tag före servering. Enkelt och väldigt gott!

Jag  serverade min tzatziki till köttfärsbiffar men jag gissar att den skulle vara ännu bättre till en midsommarbuffe, till grillfesten eller varför inte goda köttfärsspett på grillen? Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...